Kariera w GROW

AI w służbie EB?

W ostatnim czasie w Polsce coraz głośniej jest o AI. Zadajemy sobie pytania: czy to zwykła fascynacja czymś nowym? Czy może nam zagrażać w życiu zawodowym? A może nas zastąpi? Może jednak będzie skutecznie nas wspierać i ułatwiać zadania każdego dnia? Osobiście jestem zwolennikiem tezy, że AI będzie wspierać, inspirować, a nie wykluczać czy zastępować. Dlaczego?

Wpływ AI na EB już dzisiaj widzimy ogromny. Sztuczna inteligencja pomaga w preonboardingu, preselekcji kandydatów, personalizowaniu rekrutacji, eliminowaniu uprzedzeń w zatrudnianiu, a także w …badaniach. I o tych ostatnich chciałbym więcej napisać, wszak dla mnie osobiście jest to najbardziej fascynujące odkrycie! W jednym ze swoich wpisów już Marta Pawlak-Dobrzanska „zmierzyła” się z tematem HR-owych badań (gorąco polecam Marty publikacje). Ja dziś w w formie syntezy dorzucam swoje przemyślenia:

Oto kilka przykładów, gdzie AI może mocno wesprzeć procesy badawcze w naszych organizacjach:

➊ Automatyzacja ankiet: Sztuczna inteligencja może pomóc w automatyzacji procesu zbierania danych z ankiet, które są często używane do badania zaangażowania i satysfakcji pracowników. Dzięki temu, można szybciej i łatwiej przeprowadzić badania, a także zwiększyć ich dokładność poprzez wykorzystanie odpowiednich algorytmów analizujących dane. Uwaga – bez pewnej ludzkiej „wrażliwości” i insightów, którymi dysponuje HR – ten zabieg może się po prostu nie udać

➋ Analiza języka naturalnego: Sztuczna inteligencja może również pomóc w analizie języka naturalnego, co pozwala na identyfikację trendów i tematów poruszanych przez pracowników w ankietach oraz w komunikacji wewnętrznej. Analiza ta może pomóc w identyfikacji obszarów, w których pracownicy są najbardziej zadowoleni i najmniej zadowoleni w pracy

➌ Analiza sentymentu: Sztuczna inteligencja może również pomóc w analizie sentymentu wypowiedzi pracowników. Dzięki temu można szybko zidentyfikować problemy i określić obszary, w których należy wprowadzić zmiany

➍ Personalizacja doświadczenia: Sztuczna inteligencja może również pomóc w „personalizacji doświadczeń” pracownika. Dzięki analizie danych o preferencjach i zachowaniach pracowników, AI może dostarczać spersonalizowane rekomendacje dotyczące rozwoju kariery, szkoleń, awansów

➎ Analiza danych behawioralnych: Sztuczna inteligencja może również analizować dane behawioralne, takie jak ilość czasu spędzonego na różnych zadaniach, wykorzystania narzędzi i aplikacji, celem identyfikacji trendów w zachowaniach pracowników. Analiza tych danych może pomóc w określeniu, które obszary są najbardziej stresujące lub wymagają ulepszeń ze strony pracodawcy

Ostatecznie, zastosowanie AI w badaniach zaangażowania i satysfakcji pracowników może pomóc firmom w szybszym reagowaniu na problemy i wprowadzaniu ulepszeń w miejscu pracy.

AUTOR: ŁUKASZ JAROTA, DYREKTOR ZARZĄDZAJĄCY GROW