Kariera w GROW

Employer branding w social mediach – dlaczego to ważne właśnie teraz?

Pandemia koronawirusa bez wątpienia zaskoczyła wszystkich – w tym również pracodawców, którzy przeżywają prawdziwy kryzys i muszą odnaleźć się w nowej, pełnej chaosu rzeczywistości. Firmy coraz śmielej zwalniają, redukują etaty, obniżają płace. Ale słowo „kryzys”, przynajmniej w języku chińskim, składa się z dwóch wyrazów – Wei Ji – oznaczających niebezpieczeństwo i… szansę. I właśnie z niej trzeba dziś skorzystać, szczególnie w kontekście zadbania o wizerunek swojej marki jako pracodawcy.

W związku z niepewną sytuacją, prawdopodobnie czujesz się trochę zagubiony, zastanawiając się, jak zarządzać wizerunkiem swojej marki jako pracodawcy w tym trudnym czasie. Wiele rzeczy się zmienia – zauważalne są zmiany w zachowaniu kandydatów, konsumpcji mediów i korzystaniu z platform społecznościowych, które wymagają od marek ponownego podejścia do strategii budowania relacji z użytkownikami. Media społecznościowe, treści cyfrowe, e-maile, wiadomości tekstowe, a nawet wideokonferencje są nie tylko ważnymi metodami komunikacji i udostępniania informacji, ale są również niezbędnymi narzędziami pomagającymi zarządzać swoją marką w czasach „social distancing”. Liczby nie kłamią – ludzie bardziej polegają na swoich smartfonach, tabletach i urządzeniach mobilnych niż przed wybuchem COVID-19.

 

employer branding social media

Jedyna więc komunikacja, z jakiej mogą dzisiaj korzystać marki, to ta internetowa. Dlatego też wiele z nich postanowiło zaprzyjaźnić się z mediami społecznościowymi. Jest to także o tyle dobra okazja, że użytkownicy, spędzając czas w domu, chętniej odwiedzają swoje często zakurzone profile. Badania ten trend potwierdzają. Otóż jak pokazuje najnowszy raport MediaCom, tylko w pierwszym tygodniu marca wyraźnie wzrosła liczba realnych użytkowników aktywnych w social mediach. Ponadto sam Facebook poinformował, że odnotował wzrost zaangażowania użytkowników, jak również wydłużony czas korzystania z aplikacji.

Prowadząc aktywnie profile naszych klientów (mimo COVID-19), zanotowaliśmy znaczący procentowy wzrost praktycznie wszystkich wskaźników statystycznych Engagement Rate (przyrost fanów, reakcji i udostępnień naszych publikacji). Jednym z ciekawszych przykładów jest chociażby ostatni post marki LINK4, w ramach którego Prezes Zarządu firmy (p. Agnieszka Wrońska), zwróciła się do swoich pracowników, szczerze dziękując im za wkład i energię, którą wykazali się dokonując błyskawicznej transformacji zarówno narzędziowej, jak i mentalnej, przechodząc z dnia na dzień w tryb pracy zdalnej. Jest to świetny przykład na to, że „Facebook zero” to nic więcej jak mitologizowanie.

 

Employer branding to maraton, a w dobie kryzysu nie należy zwalniać. Ten trudny czas warto potraktować więc jako szansę na komunikowanie nie tylko wartości marki (ang. employee value proposition), ale i na budowanie pomostu zarówno z kandydatami, jak i pracownikami, którzy bardziej niż dotychczas potrzebują głosu swojego pracodawcy oraz pozytywnych emocji. To dobry czas na angażowanie społeczności i wejście z nią w interakcję. Jak robić to dobrze?

 

  1. Pomyśl o rozwoju (online)
    Facebook może być idealnym miejscem nie tylko do przekazywania informacji o organizowanych eventach, ale również do prowadzenia rozmaitych kursów. E-learning staje się codziennością i stanowi świetną formę szkolenia pracowników. Obecnie, kiedy firmy stawiają na pracę zdalną, możemy docierać do kandydatów w różnych lokalizacjach. Filmy wideo czy prowadzone na żywo wideokonferencje na karierowym kanale można wykorzystać nie tylko w celach szkoleniowych, ale również jako materiały edukacyjne dla kandydatów.
  2. Komunikacja wewnątrz firmy? To możliwe
    Facebook stanowi doskonałą platformę do wymiany informacji firmowych. Pozwala na szybką komunikację ze wszystkimi lub tylko wybranymi pracownikami. W przypadku naszej agencji Grow to główne narzędzie do dystrybucji informacji i zadań w trybie „instant”. Uzupełnione o rozwiązania typu Trello pozwala na efektywne zarządzanie projektami.
  3. Social recruting na dobre (i złe) czasy
    Facebook dzięki zaawansowanemu menedżerowi reklam umożliwia docieranie nie tylko do osób aktywnie szukających pracy, ale również do tych pasywnych, których możemy skusić lepszą ofertą. Działania organiczne możemy uzupełnić reklamą płatną, która dobrze skonfigurowana, pozwala na skuteczne wzmocnienie naszego rekrutacyjnego przekazu. Nie zapominajmy, że możemy bawić się formą contentu – wykorzystać video czy karuzelę. Poza tym, warto wykorzystać potencjał social media i informować kandydatów o tym, jak przebiegnie proces rekrutacji – od rozmowy kwalifikacyjnej po wprowadzenie na pokład.
  4. Monitoruj i reaguj
    Tone of voice należy przekierować na komunikację bardziej neutralną, bezpieczną i daleką od kontrowersyjności. Poinformuj swoją społeczność o tym, jak zarządzasz sytuacją, ale pamiętaj, że teraz jest czas na empatię i wzajemne wsparcie. Pozytywne, optymistyczne zdjęcia związane ze współpracą, komunikacją i zorientowanym na zespół środowiskiem pracy będą stanowiły „wentyl” wśród zalewu wiadomości i aktualizacji rządowych. Niemniej, w każdym momencie możemy spotkać się z reakcjami hejterskimi. Dlatego tak ważny jest monitoring wzmianek pojawiających się w social mediach na nasz temat. Z pomocą przychodzi (zmartwychwstały) Brand24 lub IMM.
  5. Real time marketing, PR & CSR
    Wiele polskich firm w ostatnich dniach podejmuje szereg działań, które wspierają walkę z wirusem. Wspierają finansowo szpitale, przekazują produkty, fundują sprzęt, organizują posiłki dla personelu medycznego czy jak jeden z naszych klientów, firma Recman – szyją maseczki. Warto mówić o tym głośno! Tego typu inicjatywy zwiększają lojalność i zaufanie do marek, które będą procentować nawet przez kilka najbliższych lat.

 

Podsumowując: treść, treść, treść! Zarówno Twoi pracownicy, jak i kandydaci szukają inspiracji, by wykorzystać czas kwarantanny efektywnie!  To paradoksalnie świetny czas na budowanie zaufania do marki pracodawcy. Prowadzenie działań obejmujących employer branding w social mediach oznacza również wyjście do ludzi. Wykorzystanie Facebooka pozwala dać się poznać, pokazać naszych pracowników, codzienność naszej pracy. Dzięki temu nie tylko możemy zainteresować potencjalnych kandydatów, ale też wzmacniać więzi wewnątrzfirmowe.