Kariera w GROW

Jak mierzyć skuteczność Employer Brandingu?

Czy da się policzyć EB?

Większość pracodawców zdaje sobie sprawę, że budowanie silnej marki pracodawcy jest bardzo istotne, jeśli chcemy utrzymać swoją pozycję na dzisiejszym rynku pracy. Często spotykamy się z podwyższaniem budżetów na działania Employer Branding (EB) i inwestowanie w coraz to nowsze rozwiązania w celu dogonienia konkurencji. Niestety, wciąż tylko część przedsiębiorstw poświęca czas na dokładną analizę tych działań. Często zapominamy o tym, że aby strategia EB przyniosła korzyści w firmie, musi być regularnie mierzona. Jakie wskaźniki warto brać pod uwagę?

1. Wskaźniki związane z rekrutacją:
► Liczba aplikacji na oferty pracy: ilość aplikacji na oferty pracy może być wskaźnikiem zainteresowania kandydatów w firmie. Im więcej aplikacji, tym większe zainteresowanie – Cost Per Hire
► Czas do wypełnienia wakatu: jeśli czas, który upływa od opublikowania oferty pracy do zatrudnienia kandydata jest krótszy, to oznacza, że firma przyciąga lepszych kandydatów (Candidate Quality), którzy szybciej podejmują decyzję o złożeniu aplikacji (Time to Fill Position)
► Koszt rekrutacji: niższe koszty rekrutacji oznaczają (wybór odpowiednich narzędzi rekrutacyjnych) – Source Per Hire

Poza powyższymi, w kontekście rekrutacyjnym warto śledzić także takie wskaźniki jak:

► ilość kliknięć w ogłoszenie o pracę
► ilość kliknięć w przycisk aplikacyjny
► wskaźnik anulowania oferty pracy
► wskaźnik anulowania w procesie aplikacyjnym

2. Wskaźniki związane z zatrudnieniem i retencją pracowników:
► Współczynnik rotacji pracowników: niższy współczynnik rotacji pracowników oznacza, że pracownicy są bardziej zadowoleni z pracy, i że firma ma skuteczne strategie zatrzymywania pracowników.
► Czas pracy w firmie: im dłuższy czas pracy w firmie, tym większe zaangażowanie i lojalność pracownika i jego skłonność do polecania marki pracodawcy

3. Wskaźniki związane z zaangażowaniem pracowników:
► Współczynnik zaangażowania pracowników: wyższy współczynnik zaangażowania pracowników oznacza, że pracownicy są bardziej zaangażowani i motywowani, co wpływa na efektywność firmy.
► Liczba pracowników uczestniczących w programach rozwojowych

4. Wskaźniki finansowe:
► Wskaźniki finansowe: wyższe wyniki finansowe firmy, takie jak wyższy zysk netto, rentowność sprzedaży, przychód netto na pracownika, mogą być wskaźnikiem skutecznej strategii employer brandingowej.

AUTOR: ŁUKASZ JAROTA, DYREKTOR ZARZĄDZAJĄCY GROW