Czy da się policzyć EB?
Większość pracodawców zdaje sobie sprawę, że budowanie silnej marki pracodawcy jest bardzo istotne, jeśli chcemy utrzymać swoją pozycję na dzisiejszym rynku pracy. Często spotykamy się z podwyższaniem budżetów na działania Employer Branding (EB) i inwestowanie w coraz to nowsze rozwiązania w celu dogonienia konkurencji. Niestety, wciąż tylko część przedsiębiorstw poświęca czas na dokładną analizę tych działań. Często zapominamy o tym, że aby strategia EB przyniosła korzyści w firmie, musi być regularnie mierzona. Jakie wskaźniki warto brać pod uwagę?
1. Wskaźniki związane z rekrutacją:
► Liczba aplikacji na oferty pracy: ilość aplikacji na oferty pracy może być wskaźnikiem zainteresowania kandydatów w firmie. Im więcej aplikacji, tym większe zainteresowanie – Cost Per Hire
► Czas do wypełnienia wakatu: jeśli czas, który upływa od opublikowania oferty pracy do zatrudnienia kandydata jest krótszy, to oznacza, że firma przyciąga lepszych kandydatów (Candidate Quality), którzy szybciej podejmują decyzję o złożeniu aplikacji (Time to Fill Position)
► Koszt rekrutacji: niższe koszty rekrutacji oznaczają (wybór odpowiednich narzędzi rekrutacyjnych) – Source Per Hire
Poza powyższymi, w kontekście rekrutacyjnym warto śledzić także takie wskaźniki jak:
► ilość kliknięć w ogłoszenie o pracę
► ilość kliknięć w przycisk aplikacyjny
► wskaźnik anulowania oferty pracy
► wskaźnik anulowania w procesie aplikacyjnym
2. Wskaźniki związane z zatrudnieniem i retencją pracowników:
► Współczynnik rotacji pracowników: niższy współczynnik rotacji pracowników oznacza, że pracownicy są bardziej zadowoleni z pracy, i że firma ma skuteczne strategie zatrzymywania pracowników.
► Czas pracy w firmie: im dłuższy czas pracy w firmie, tym większe zaangażowanie i lojalność pracownika i jego skłonność do polecania marki pracodawcy
3. Wskaźniki związane z zaangażowaniem pracowników:
► Współczynnik zaangażowania pracowników: wyższy współczynnik zaangażowania pracowników oznacza, że pracownicy są bardziej zaangażowani i motywowani, co wpływa na efektywność firmy.
► Liczba pracowników uczestniczących w programach rozwojowych
4. Wskaźniki finansowe:
► Wskaźniki finansowe: wyższe wyniki finansowe firmy, takie jak wyższy zysk netto, rentowność sprzedaży, przychód netto na pracownika, mogą być wskaźnikiem skutecznej strategii employer brandingowej.
AUTOR: ŁUKASZ JAROTA, DYREKTOR ZARZĄDZAJĄCY GROW