Kariera w GROW

Koncepcja ‘Jobs to Be Done’ w Employer Brandingu

W dzisiejszych czasach, coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z roli EB w przyciąganiu i zatrzymywaniu najlepszych pracowników. Jednym z podejść, które może pomóc w budowaniu silnej marki pracodawcy, jest teoria „Jobs to Be Done” (JTBD). W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej koncepcji oraz jej zastosowaniu w kontekście employer brandingu.

Teoria Jobs to Be Done – na czym polega?

Koncepcja została opracowana przez Claytona Christensena, ekonomistę i profesora na Harvard Business School. Strategia Jobs to be Done zakłada, że ludzie „zatrudniają” produkty i usługi, aby wykonać konkretne zadania (ang. jobs) w swoim życiu. Innymi słowy, klienci nie kupują produktów tylko dlatego, że mają określone cechy, ale dlatego, że te cechy pomagają im rozwiązać konkretne problemy lub osiągnąć cele.

Zastosowanie strategii Jobs to Be Done w employer brandingu

Aby skutecznie wykorzystać koncepcję JTBD, należy zidentyfikować „zadania”, które potencjalni pracownicy chcą wykonać, związane z ich życiem zawodowym. Na przykład, jednym z takich zadań może być rozwój kompetencji zawodowych, uzyskanie stabilności finansowej czy zdobycie prestiżowego stanowiska. Następnie, firma powinna opracować strategię komunikacji i działań, które pokazują, w jaki sposób praca w danej organizacji może pomóc w realizacji tych zadań.

Przykłady zastosowania koncepcji JTBD w praktyce

Skoro już wiesz, co to jest Jobs to be Done, przyszedł czas na praktykę. Koncepcja może być wykorzystana na różnych etapach procesu employer brandingu. Przykładowo, podczas tworzenia oferty pracy można skupić się na tym, jakie „zadania” dana pozycja pozwala wykonać, a nie tylko na wymaganiach i obowiązkach związanych z danym stanowiskiem. W komunikacji zewnętrznej firmy warto również podkreślać, jakie korzyści płyną z pracy w organizacji dla pracowników – chociażby możliwość zdobycia nowych umiejętności czy elastyczność godzin pracy.

Koncepcja employer branding a Jobs to Be Done

Podsumowując na czym polega teoria Jobs to Be Done, warto zauważyć, że to nie tylko książkowa koncepcja. JTBD może być cennym narzędziem w budowaniu silnej marki pracodawcy. W efekcie, organizacja staje się bardziej atrakcyjna dla najlepszych kandydatów, co przekłada się na długoterminowy sukces firmy.