Kariera w GROW

4 mity dotyczące Employer Brandingu

Employer Branding na dobre wpisał się już polską aurę budowania biznesu przez pracodawców. A skoro o #EB jest coraz głośniej, to wokół tej materii zdążyło już narodzić się kilka mitów. I dzisiaj właśnie o nich.

Mit #1 Employer Branding to reklama

To chyba najczęściej spotykany mit, z którym osobiście się zmagam. Istnieje grupa pracodawców, dla których employer branding to nic innego, jak reklama pod hasłem: „Jestem najlepszym pracodawcą w regionie”. Podobnie jak marketing, to nie to samo co branding, tak marketing rekrutacyjny nie jest tożsamy z employer brandingiem. Warto nadmienić jednak, że zachodzi między nimi „interakcja”. Marketing rekrutacyjny to zbiór działań na poziomie taktycznym/operacyjnym, którego zadaniem jest zwiększenie atrakcyjności pracodawcy i kontakt z potencjalnymi kandydatami. Employer Branding prowadzi się na poziomie strategicznym. Pełni funkcję nadrzędną w stosunku do działań rekrutacyjnych. W uproszczony sposób można powiedzieć, że marketing rekrutacyjny jest narzędziem EB.

Mit #2 Employer Branding to jednorazowy projekt

Employer Branding to nie rodzaj projektu, który może być traktowany zadaniowo z określoną datą zakończenia. To nie krótka akcja zwieńczona prezentacją chwytliwego hasła reklamowego i pięknym obrazkiem. Budowanie EB to proces constans. To zobowiązanie do stworzenia wartości dla pracowników organizacji i bycia przyjaznym miejscem pracy, co nie dzieje się z dnia na dzień.

Mit #3 Employer Branding to fanaberia

Employer Branding to nie kaprys, to konieczność – szczególnie w dzisiejszych czasach. Żadna organizacja funkcjonująca na rynku i zatrudniająca pracowników nie jest czystą kartą. Czy tego chce, czy nie, ma markę pracodawcy (to tak jak z marką osobistą – każdy ją ma, choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę). A marką trzeba nieustannie zarządzać, weryfikować kierunki, oceniać do niej sentyment zatrudnionych.

Mit #4 Employer Branding – to nie są tanie rzeczy

Jak każde działanie, również i to wymaga inwestycji, także finansowych. Co nie jest równoznaczne z tym, że employer branding jest drogi. Prawdą jest również to, że w długoterminowej perspektywie employer branding pozwoli organizacjom na oszczędności m.in.: przez mniejsze koszty rekrutacji i zatrudnienia, większe zaangażowanie zespołu, co z kolei przekłada się na wzrost produktywności, obniżenie kosztów operacyjnych czy tych związanych z obsługą klienta.

AUTOR: ŁUKASZ JAROTA, DYREKTOR ZARZĄDZAJĄCY GROW