Loga mają tę super moc, że wpływają na nas non-stop, nawet jak nie zdajemy sobie z tego sprawy. Nie musimy pamiętać każdego szczegółu, ale te graficzne znaczki firm czy rymowane slogany zawsze krążą gdzieś w naszej głowie. Na pewno potrafimy wymienić kilka marek, bo rozpoznajemy je po tym, co je wyróżnia. I to oznacza, że te logo działają tak, jak powinny.
Naszemu mózgowi nie sposób zapamiętać wielu szczegółów naraz podczas zaledwie kilkusekundowej ekspozycji – tym bardziej, jeśli nie przykładamy do ich wizerunku graficznego żadnej uwagi. Najszybciej w naszą pamięć zapadają najbardziej charakterystyczne cechy, takie jak unikatowy kształt czy dominujące kolory. Jest to więc celowe działanie, by określone detale kojarzyły się bezpośrednio z daną firmą.
Pamiętaj, że identyfikacja marki to pewnego rodzaju reklama, bo gdy raz zostanie w pamięci, jeszcze nie raz może zostać z niej przywołana.
Najlepiej, aby była chwytliwa. Jak to jednak zrobić?
Otoczka wizualna firmy to jej cały „look” – logo, nazwa, hasło, kolory itd. Ważne, żeby to wszystko ładnie pasowało do ludzi i do tego, co się dzieje na rynku. Sztuka polega na tym, żeby to było jak najbardziej trafione.
Niech przyciąga oko i wyróżnia się wśród innych!
To właśnie dlatego wiele marek stawia na wyraźne, chwytliwe zwroty czy też mocne kolory, często kontrastujące ze sobą dla wyróżnienia na tle mozaiki innych reklam. Kluczem identyfikacji wizualnej jest w końcu przyciąganie wzroku czy uszu każdego, kto z daną reklamą ma styczność. Nie zainteresuje ona każdego, a tylko tych, którzy będą ciekawi lubi powiązani z tematem – i to oni właśnie są tutaj targetem. Celem jest dotarcie do docelowego grona, które w przyszłości może skorzystać z usług danej firmy lub też nabyć ich produkt.
Proste i krótkie
W tym przypadku sprawdzi się złota zasada “im mniej tym lepiej”. Niedługie, łatwo zapadające w pamięć sentencje reklamowe firm – jak chociażby „Just do it” od Nike – w tym przypadku zwykle sprawdzą się lepiej niż zbyt długa, wyszukana fraza, a proste grafiki będą lepsze od tych, na których jest dużo treści. Nie znaczy jednak, że nie powinny być oryginalne, a wręcz przeciwnie – to wymaganie niemal pierwszorzędne. Błyskotliwe i chwytliwe, często stają się złotą wizytówką danej marki, z którą identyfikować się mogą także jej odbiorcy.
Zadbaj o spójność!
To jedna z najważniejszych cech identyfikacji wizualnej marki. Zgranie wszystkich elementów składowych to najbardziej skuteczny sposób na przekazanie w skrócie wszystkich informacji, jakie powinien zanotować odbiorca. Stworzenie współgrającego ze sobą, ogólnego graficznego obrazu od razu nasunie myśl, jaką dziedziną zajmować się może dana firma, co ponownie ułatwi dotarcie do docelowych odbiorców.
Spójność identyfikacji wizualnej marki to także podejście od strony estetycznej. Pozostanie w jednej, określonej stylistyce jest istotne w każdym logotypie – tak samo i tutaj. Odpowiednia kreska grafiki, styl czcionki, kompozycja kolorystyczna, dobór hasła reklamowego, historia, wystrój wnętrz, dress code, produkty – wszystko składa się na efekt końcowy identyfikacji. Ogólne wrażenie wizualne firmy jest kluczowe.
Bądź kreatywny!
Wspomniane produkty to świetny sposób na to, żeby ludzie łatwo i szybko kojarzyli firmę. Ludzie lubią gadżety, więc jeśli zrobisz np. długopisy, smycze czy koszulki z logo, to skutecznie pomożesz sobie w reklamie. To mały wydatek, a efekt może przerosnąć oczekiwania.
Dopracuj wszystkie szczegóły
Profesjonalna marka wymaga profesjonalnego podejścia. Kreowanie spójnej identyfikacji wizualnej firmy to także małe detale, takie jak wizualność graficzna strony internetowej, odpowiednio skonstruowana nazwa maila czy też umieszczona w nim stopka. Niech wszystko będzie spójne i łączy się ze sobą w jedną całość!
Autor: Krzysztof Malcher, Specjalista ds. PR i SM